Een dag in de middenbouw

Er is geen dag gelijk in de middenbouw van het HB-onderwijs. Toch heeft de dag een eenvoudig ritme: huiskamer, werktijd, fruit eten, buiten spelen, diverse vakgebieden, pauze en in de middag DLP en Ontwikkeltijd (Leo-tijd). Hieronder een indruk van een willekeurig dag.

Huiskamer

De eerste bel gaat en de kinderen komen binnendruppelen, hangen hun jas onder aan de trap op en gaan naar boven. De juf wenst ze een goede morgen. Ze stoppen hun tas in hun eigen vak onder de bankjes in de huiskamer. Een gezellige hoek waar we de dag beginnen. Wanneer de tweede bel gaat is iedereen binnen. In de huiskamer vertellen we hoe het gaat, we checken even in, doen soms een spelletje of en nemen de week en de dag door. Het rooster van die dag staat ook op het whiteboard in de klas. In de huiskamer besteden we ook aandacht aan hoe we met elkaar en de wereld omgaan (Vreedzame school) of hebben we een filosofisch gesprek.

Werktijd

Dan is het 'werktijd' en kunnen we met onze weektaak aan de gang. We doen niet allemaal hetzelfde, want we werken op ons eigen niveau. We mogen zelf bepalen of we eerst rekenen, taal, spelling of schrijven gaan doen. Als ons werk maar af is aan het eind van de week. Wanneer al ons werk af is kunnen we verder met Leo-tijd.

De meeste kinderen beginnen vandaag in Snappet op hun iPad. Ze halen hem van de lader en zoeken een plekje waar ze willen gaan werken. Sommigen kiezen voor hun eigen tafeltje en weer anderen gaan in de huiskamer aan de slag of aan de grote (instructie)tafel. Het is lekker rustig in de klas. Juf kan op haar laptop zien waar iedereen mee bezig is. En wie een vraag heeft komt bij de juf. Dat is soms ook het moment om de korte instructie te geven en een nieuw leerdoel af te spreken.

De juf gaat dan met een paar kinderen aan de instructietafel zitten. Een aantal leerlingen gaat om de beurt bij haar lezen. Een voor een lezen ze hardop, terwijl juf het opneemt op haar mobieltje. Dan luistert de leerling het terug en leest nog een keer mee. De andere kinderen lezen voor zichzelf tot ze aan de beurt zijn. Een paar gaan in de huiskamer zitten, maar er ontstaat ook spontaan een 'leesclub' onder de instructietafel.

Fruit

Om 10 uur eten we samen fruit. We hebben dit jaar schoolfruit en proeven iedere week wel iets nieuws. Vandaag kunnen we kiezen uit appels, wortels en verse ananas. Dat laatste is even een klusje voor de juf. Die schil is behoorlijk hard.

Onder het fruit eten kijken we naar het Jeugdjournaal. Natuurlijk hebben we het samen even over de stelling van de dag die daar bij hoort en laten als groep een reactie achter op de website. Tijd voor een kwartier buiten spelen op het schoolplein. De middenbouw is samen met groep 3 t/m 5 buiten, de bovenbouw met groep 6 t/m 8.

Spaans, schaken en gym

Na de pauze komen er meer kinderen binnen. De Spaanse juf geeft ook een aantal kinderen uit de andere groepen les. Op het digibord oefent ze met de kinderen de Spaanse woorden met liedjes en spelletjes. Daarna worden de lijm en scharen gepakt om met het werkblad aan de gang te gaan. Tussen deze twee pauzes hebben we ook wel schaken, bridge, begrijpend lezen en HVO/GVO. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

De kinderen uit onze groep 3 gaan met de reguliere groep 3 mee naar gym. Heerlijk klimmen en klauteren in de gymzaal. De gymzaal is bij een andere school, dus lopen we daar eerst samen naar toe. We kennen de weg inmiddels op ons duimpje.

Het is ook de tijd dat een leerling uit groep 6 niet meedoe met het Spaans. Hij schuift straks aan bij de HB bovenbouw, omdat hij al wat meer Spaans kent. Juf geeft hem samen met 2 leerlingen uit de bovenbouw Engels. Ze kennen de basisschoolstof alledrie al en krijgen nu conversatieles en een stukje grammatica op niveau. Vandaag is het verschil tussen could en would aan de beurt.

Pauze

Om 12 uur is de groep weer compleet en eten we samen aan de grote tafel. We kijken ondertussen lekker ontspannen even naar een stukje van een film. En om kwart over 12 spelen we buiten op het schoolplein. We mogen niet in het fietsenhok, maar er zijn wel overal leuke hoekjes. Verstoppertje kan dus bijvoorbeeld prima. Wat jammer dat de bel al weer gaat. We gaan bij de deur in de rij staan tot de juf of meester zegt welke groep naar binnen mag.

Muziek

Deze middag beginnen we met muziek. We maken om de 6 weken kennis met een nieuw muziekinstrument. We hebben de dwarsfluit en het keyboard net gehad. Na de kerst gaan we aan de slag met de gitaar. Hiervoor komt steeds een nieuwe juf of meester van muziekschool Opus.

DLP en Leo-tijd

In de middag hebben we tijd voor ons Deep Level Learning project. We werken nu 8 weken aan het thema geld, werk en handel. We mogen ons eigen bedrijfje beginnen en lenen hiervoor echt geld. Sommige kinderen doen dit alleen, anderen samen. We willen straks van alles verkopen op de Burgerschool Expo. De een maakt een reclamefilmpje, de andere een reclameposter en weer een ander is druk kraaltjes aan het rijgen voor de armbandjes die hij wil gaan verkopen. De zaken gaan goed.

Later in het jaar gaan we het o.a. hebben over vieringen rond de wereld en de kringloop. In de projecten zitten de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en maatschappijleer verwerkt.

We werken 's middags ook 2 keer per week aan Leo-tijd. Dat is tijd waarin we zelf onze eigen leerdoelen bepalen. We mogen zelf aangeven wat we willen leren en juf helpt ons wanneer we iets nodig hebben. Zo wil de een meer leren over de wolharige mammoet en maakt hierover een eigen boekje en bekijkt een uitzending van School-TV. De ander wil graag leren programmeren en gebruikt de app ScratchJr. op de iPad. Weer een ander wil graag beter leren tekenen en verdiept zich in het aanbrengen van perspectief in een tekening of wil meer over het menselijk lichaal leren. Het lijkt misschien een mierenhoop in de klas, maar iedereen is aan de slag.

Leerlingportfolio

We kunnen met Leo-tijd niet zomaar aan de slag. We hebben een digitale leerlingportfolio waarin we onze leerdoelen zelf moeten opstellen. Een leerdoel begint altijd met 'Ik kan..' of 'Ik weet....'. In de portfolio houd ik ook bij hoe ik aan het leerdoel werk met een logboek, filmpjes en foto's. In de portfolio laat ik ook zien hoe ik bewijs dat ik het leerdoel behaald heb. De portfolio is nieuw dit jaar, dus we moeten er nog wel even aan wennen. Het is een pilot binnen Roobol, die we samen met een groep 8 en een plusklas op een andere school doen. Niet alleen de juf kan zien waar ik aan werk, maar ook mijn ouder(s)/verzorger(s). En ze mogen natuurlijk ook iets 'liken' of er op reageren.

Het is maar goed dat juf aangeeft dat we nog 10 minuten hebben voor de bel gaat. Dan kunnen we nog net iets afmaken of misschien juist beginnen met opruimen. Gelukkig mogen we DLP en Leo-tijd morgenmiddag weer doen. Behalve op vrijdagmiddag. Dan gaan we in de hele school met de bovenbouw crea-middag doen in cirquitvorm. We mogen zelf kiezen welke workshops we doen in blokken van 6 weken.

Voltijd Hoogbegaafdheid Onderwijs

Vlog: een dag in Leo 2

Een 'Elfje' gemaakt door Roan

Rekenen kun je (juist) ook in de winkel

Spontaan ontstane 'leesclub' onder de instructietafel

Creatief presenteren van je Leo-tijd doel